Het project
Voldoende beweging is essentieel voor zowel de gezondheid als het gedrag van de hond (Bangels, 2019). Een tekort aan deze basisbehoefte kan resulteren in obesitas, depressie of destructief gedrag. Honden zitten vaak alleen thuis, dit in combinatie met het drukke sociale leven van de eigenaars resulteert in het niet vervullen van de bewegingsbehoefte. Binnen dit masterproject wordt er naar een interactief prototype gewerkt dat honden stimuleert om te bewegen zonder supervisie van de eigenaar. Het designonderzoek, onder andere bestaande uit desk research, expert interview en user testings, resulteerde in “Pet Movin ”, een driedelig interactief ontwerp. Pet Movin’ bestaat uit een halsbandextensie, een geautomatiseerd speeltje en een smartphone applicatie. Gamification elementen en in-app interactie tussen familieleden vertaald zich naar een context waarin beweging van de hond gestimuleerd wordt. Gedurende het gehele traject wisselden er periodes van testen, ontwerpen en ontwikkelen elkaar af. Dit heeft geleid tot een interactief ontwerp. Binnen Pet Movin’ staan beweging en gezondheid centraal, daarom worden eigenaars altijd begeleid naar goede balans tussen beweging en rust voor zijn of haar trouwe viervoeter.
Vaardigheden
App design
Animal Computer Interaction
Gamification
Arduino
Internet of Things
Team
Tine Favoreel